Ćwiczenie mózgu

2019-04-03
Ćwiczenie mózgu

Z każdym dniem zbliżają się matury, poziom stresu rośnie, a poczucie odpowiedzialności pojawia się nawet u najbardziej leniwych nastolatków. Czasami bardzo ciężko jest wziąć się do pracy, zwłaszcza wtedy gdy nigdy nie było się do niej przyzwyczajonym. Tym bardziej kiedy zaczyna się wiosna, dzień staje się dłuższy i jest tyle ciekawszych rzeczy do zrobienia niż nauka…

Nasz mózg jest niesamowitym organem. Wśród wielu z jego systemów i struktur jest coś co nazywa się ośrodkiem nagrody. Jest to zbiór struktur mózgowych, które maja wpływ na kontrolę zachowania i naszą motywację. Ewolucyjnie ten mechanizm wykształcił się aby zwiększyć nasza wydajność. Głównym napędem tego mechanizmu, a również i naszej silnej woli, jest dopamina – tzw. hormon „szczęścia”, powodujący uczucie przyjemności.

Dopamina ma duży wpływ na funkcje poznawcze człowieka. Na przykład, niedobór dopaminy w organizmie powoduje, że człowiek nie może się na długo skupić, ciężko mu jest przełączać się z jednej czynności na inną. Brak dopaminy u człowieka powoduje bierność i niezdolność do jakiejkolwiek pracy, co czasami jesteśmy przyzwyczajeni traktować jako oznakę lenistwa.

Za to podwyższenie poziomu dopaminy skutkuje wzrostem wewnętrznej energii, chęci do pracy i osiągania wyznaczonych celów. Ale jak możemy wpływać na ilość tego hormonu u siebie w organizmie?

Dopamina w dużych ilościach jest naturalnie wytwarzana podczas pozytywnego, osobistego doświadczenia, na przykład podczas przyjemnych doznań cielesnych, spokojnego snu albo smacznego jedzenia.

Aby zawsze mieć motywację i siłę do nauki albo wytężonej pracy, trzeba sobie wypracować taki system nagrody.

Po pierwsze – zdrowe spanie. Poświęcić na sen minimum 8 godzin dziennie i chodzić spać o stałej porze, aby nasz biologiczny budzik pracował sam bez jakiejkolwiek zewnętrznej pomocy.

Po drugie - za każde wypełnione zadanie trzeba siebie chwalić. Po przeczytaniu rozdziału podręcznika czy napisaniu wypracowania, trzeba zrobić sobie maleńką przerwę, wypić herbatę albo poczęstować się studencką czekoladą.

IMG-4339

Takie maleńkie przyjemności wytworzą w głowie skojarzenia, że kolejny skończony etap pracy równia się nagrodzie. Dzięki temu będziesz zawsze zmotywowany, będziesz chciał robić więcej i nie stracisz zapału.

Ale nie znaczy to, że możesz zapomnieć o odpowiednej diecie. Pilnuj, aby spożywać regularnie i wartościowe.

Po trzecie - ważnym elementem jest aktywność fizyczna, która również wpływa na dopaminę. Regularne ćwiczenia pomagają się relaksować i polepszają utrzymywanie koncentracji.

Pokaż więcej wpisów z Kwiecień 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel